lördag 12 december 2009

Första snön

Idag föll den första snön. Vita flingor singlade ner till marken, smälte och försvann. Det var det, och nu ser det ut som vanligt igen...

Men min balkong är i alla fall lite uppiggad med röda järneksbär på kvist. De får stå för julpyntet på balkongen tillsammans med en liten tuva vaktelbär.




 
Vaktelbär (Gaultheria procumbens) i en kruka på bordet. Vaktelbär är släkt med ljung och får vita blommor på försommaren och röda bär och röda blad under höst och vinter. Fin tycker jag.

Röda blad och röda bär.

 

3:e advent på min balkong.

8 kommentarer:

  1. Vad fint du ännu har på din balkong, helt otroligt så här i december! Min trädgård och altan med för den delen, är bara "skrutt.." =)

    SvaraRadera
  2. Men så vackert du har det på din balkong, en verklig grönska och en oas för sinnesintrycket!! Full av beundran och lite avis förstås ;)
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  3. Så vackert juligt det var med de röda järneksbären...jättefint! Du har alltid sååå härligt på din balkong!Ha en fin Luciahelg! Kram! / Irene

    SvaraRadera
  4. Fin idé det där med den röda järneksbäret på kvist. Hade tänkt att ställa ut en rödlykta när det känns för grått och blått därute.

    Tror det var vaktelbär jag hade inne förra året men. Väldigt trivsam växt till jul.

    SvaraRadera
  5. Så vackert du fått till det till Lucia o 3dje advent....
    Hoppas du får lite glögg o pepparkakor också ;-)
    Nina

    SvaraRadera
  6. Ja du håller ju stilen... fortfarande lika fint.
    Snyggt med de röda bären.
    I går fotade jag klart en julbalkong. Kul med balkonger.
    Tack för alla fina hälsning du gör hos mig
    Ha en bra julfinalvecka
    Annika

    SvaraRadera
  7. Åh, så alldeles underbart fint! :-) Du inspirerar mig. Ska genast kamma mig och fixa till lite där ute.

    SvaraRadera
  8. Oj så rött och fint! Min balkong är istället helvit (Stockholm) som du kan se på mitt inlägg den 15 december och nu den 18:e är det ännu vitare :-) Snön är härlig med den julkänsla som den ger.

    SvaraRadera