torsdag 14 april 2011

Balkongrosor med superkrafter

På min balkong finns fyra rosor. Alla har överlevt vintern och det är helt otroligt. Det trodde jag aldrig! När vintern kom i mitten av november blev jag så överumplad så jag glömde rosorna tror jag. De har inte haft någon vintertäckning alls.

Mest förundrad är jag över den här rosen. Den är en av mina felmärkta rosor men jag är nästan helt säker på att det är en 'Eden Rose'. Den har gigantiska knoppar och ännu större är blommorna när de slår ut. Jag tittade på Trädgårdstoppen och där var 'Eden Rose' med och beskrevs som en lite besvärlig ros som kräver en hel del pyssel. Min ros har stått i en vanlig kruka mot balkongräcket, utsatt för snöstormar, hagel och annat som har varit den här vintern. I en liten frusen jordklump har den klarat sig och börjar nu skjuta nya små skott. Det är fantastiskt. Jag tittade på lite bilder på balkongrosorna från i somras. Jag hade nästan glömt bort hur fint de blommade då.

'Eden Rose' vit på utsidan och rosa i mitten.
































Nästan lika stor som en pion.
































 'Eden Rose' - vacker och en överlevare på min balkong.
































Detta är också en av mina felmärkta rosor. Det skulle ha varit en djupt purpurröd ros men visade sig vara en rabattros med djuprosa jätteblommor och stark doft. Jag har ingen aning om sorten men den har överlevt vintern.
































Det här är 'Sommerwind' och att den har överlevt är helt otroligt. Jag planterade den aldrig i lådan av någon anledning, för jag skulle kanske ha den i en kruka istället. Så kom vintern och det frös på och där stod den lilla rosen i sin pyttelilla kruka från affären. Jag hade räknat bort både den och Eden och tänkte att de bara var att slänga. Men den lever!

































Till sist 'Jacques Cartier' min första ros. Det här blir fjärde balkongsommaren för min fina Portlandros som doftar så starkt och ljuvligt.

2 kommentarer:

  1. Såg också på trädgårdstoppen. Få se här nu....Den kinkiga rosen har du klarat på balkongen? Helt bortglömd där över vintern???
    Själv har jag gett upp rosor. Får bli ica-varianten om jag prompt ska ha en och tror jag kan klämma in en till växt...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är helt otroligt! Fast jag kanske inte ska ropa hej ännu, det är bara april och våren är förrädisk för rosor...

    Ge inte upp rosor. Du ska kanske satsa på en 'Sommerwind'. Den är ju så liten och söt och behöver ju uppenbarligen inte ens planteras någonstans! ;)

    /Marie

    SvaraRadera